‌«روستای گچینه، شیوه طبیعی خود را حفظ کرده است»

کسانی که به روستای گچینه سفر می‌کنند، می‌گویند که این روستا شیوه طبیعی خود را حفظ نموده و بیان می‌دارند‌: ‌«کسانی‌ که به این مناطق مسافرت می‌کنند،‌ باید پاکیزگی محیط زیست را نیز حفظ نمایند.‌»

روستای گچینه از توابع منطقه بیاره است که پس از روستاهای گالوپ و باخه‌کن واقع شده است. تاریخ این روستا تا ۷۰۰ سال قبل نیز تخمین زده می‌شود و دارای فرهنگ و ویژگی‌های مختص به خود است. از سال ۱۹۷۵ تا ۱۹۸۰ اهالی این روستا به اردوگاه‌های نظامی رژیم بعث منتقل می‌شدند و اکنون تنها برای بازدید به روستا برمی‌گردند.

بدلیل محیط‌زیست پاک و آب‌ و هوای دلنشین، برخی شهروندان در فصول بهار و تابستان به این مناطق مسافرت می‌کنند. زباله مسافران سبب شده است که تا بخشی از این مناطق آلوده شود.

نبز فائق، که یکی از مسافران است با خبرگزاری فرات ‌(ANF) صحبت کرد و گفت‌: ‌«هنوز طبیعی بودن و زیبایی این روستا حفظ شده است. بخاطر همین مسافران دوست دارند که به این منطقه سفر کنند. اما باید پاکیزگی این منطقه را حفظ نمود و حکومت اقلیم هم باید برای این منطقه، خدمتگزاری‌هایی انجام دهد.‌»

یک مسافر دیگر به نام‌، برزان کمال کاسب نیز چنین گفت‌: ‌‌‌‌‌‌‌‌«محیط‌زیست به مثابه خانه ماست و باید پاکیزگی آن را حفظ نماییم و برای آن کوشا باشیم که توانسته‌ باشیم برای آیندگان هم آن را حفظ نماییم.‌»